Usein kysytyt yleiset kysymykset

Lähetin vastauksen teiltä saamaani viestiin, mutta viesti tulee minulle kokoajan kopiona takaisin, miksi?
Jouduin sivulle joka kertoo ”asiakkaamme sivut avautuvat pian”, millon nämä asiakkaan sivut avautuvat?
Sain tiedoteviestin teiltä, vaikka minulla ei ole enää aktiivisia palveluita Planeetalla. Miksi?
Miten teen vikailmoituksen?
Miksi kotisivuni ei löydy Googlesta tai muista hakukoneista?


Lähetin vastauksen teiltä saamaani viestiin, mutta viesti tulee minulle kokoajan kopiona takaisin, miksi?

Käytämme viestien organisointiin ns tikettijärjestelmää. Järjestelmä perustaa tiketin aina sen sähköpostiosoitteen omistukseen, joka on alkuperäisen viestin meille lähettänyt.

Jos olet alunperin lähettänyt viestin meille osoitteesta info@yrityksesi.fi ja meiltä vastauksen saatuasi vastaat siihen jostain toisesta osoitteesta (esim matti.meikalainen@yrityksesi.fi), tulee tästä kopio info@yrityksesi.fi osoitteeseen. Jos nämä osoitteet sijaitsevat sinulla samassa postilaatikossa, saattaa näyttää siltä että viestit ”palautuvat”, vaikka näin ei ole.

Kyseessä ei ole vika, eivätkä viestit siis palaa sinulle. Järjestelmä vaan lähettää alkuperäiselle tiketin tilaajalle kopion viestistäsi.

Mikäli mahdollista, asioi aina samaan tikettitapaukseen (sama numerosarja otsikossa) samasta sähköpostiosoitteesta, josta olet siihen alunperin osallistunut.


Jouduin sivulle joka kertoo ”asiakkaamme sivut avautuvat pian”, millon nämä asiakkaan sivut avautuvat?

Kyseessä on Planeetta Internetin asiakkaiden tilapäissivu, joka näkyy sillon kun asiakas ei ole siirtänyt kotisivutilaansa sivustoaan. Asiakas on mahdollisesti uudistamassa sivujaan, tai sitten heillä ei ole sivuja ollenkaan käytössään.

Mikäli teillä on kyseisen asiakkaan yhteystiedot itsellänne, kannattaa olla suoraan yhteydessä heihin. Planeetta Internet ei luovuta asiakkaidensa yhteystietoja kolmansille osapuolille.


Sain tiedoteviestin teiltä, vaikka minulla ei ole enää aktiivisia palveluita Planeetalla. Miksi?

Vaikka asiakas on irtisanonut palvelunsa saattaa hän saada vielä teknisiä tiedotteitamme sähköpostitse. Tämä ei luonnollisesti ole tahallista, vaan asiakkaan osoite on valitettavasti jäänyt tiedotelistallemme.

Jokaisessa tiedoteviestissä on osoitteen poistamislinkki, jota klikkaamalla ei tulevaisuudessa enää näitä viestejä osoitteeseen lähetetä. Linkki löytyy viestistä kohdasta ”Jos ette halua tiedotteita, klikatkaa tästä”.


Miten teen vikailmoituksen?

Voit tehdä vikailmoituksen ympäri vuorokauden meille vikailmoituslomakkeella, sähköpostitse osoitteeseen vikailmoitus@planeetta.fi tai asiakaspalvelumme aukiollessa puhelimitse 010 5251 440. Puhelinpalvelumme on tavoitettavissa arkisin kello 9-17 välisenä aikana.

Ilmoita aina vikaimoituksessa vähintään seuraavat tiedot:

  • Mitä palvelua vikailmoitus koskee
  • Miten vika tarkasti ilmenee
  • Omat yhteystietosi (vastaamme vikailmoituksiin lähtökohtaisesti aina sähköpostilla)

Huomioi että mikäli vikailmoitus koskee sähköpostiosoitetta, kannattaa yhteysosoitteeksi antaa joku muu kuin tuo vikaantunut sähköpostiosoite.

Lähtökohtaisesti vikailmoituksessa ei voi koskaan kertoa liiaksi tietoa, mutta usein vikailmoituksissa kerrotaan liian vähän. Harmittavan usein saamme vikailmoituksia joista puuttuu tieto missä palvelussa on vikaa ja vikakuvaukseksi on kerrottu vain ”ei toimi” – valitettavasti tällaisella vikailmoituksella on monesti mahdotonta alkaa tutkimaan ongelmaa.


Miksi kotisivuni ei löydy Googlesta tai muista hakukoneista?

Jos kyseessä on uusi sivusto, voi sen indeksointi kestää hieman.

Hakukoneiden indeksointiperusteet ovat vain heidän tiedossaan, emmekä me voi suoraan vastata kysymykseesi heidän puolestaan. Kannattaa katsoa hakukoneiden (esim Google) ohjesivuilta ohjeet sivuston lisäämisestä juuri kyseisen hakukoneen listauksiin.

Joskus automaattisesti hakukoneisiin päätyminen voi kestää useita viikkoja, jopa pidempäänkin. Asiaa voi koittaa nopeuttaa lisäämällä hakukoneelle vinkin oman sivun olemassaolosta. Voit seurata Googlen ohjeita asiasta täältä.